|
De Sportster met Jupiterbak ziet er nu zo uit. Cool oud spannetje wat nog eens lekker rijdt en enorm veel plezier geeft! |
Bij de firma Hyperpro Suspension Technology, de specialist wat betreft vering/schokdempers/stuurdempers, is de Harley-Davidson 1200 Sportster uit '93 net onder handen genomen. Wat begon als een originele motor waar een losse zijspanbak bij gekocht werd, is in de loop van het afgelopen jaar danig veranderd; in een goed rijdende en sturende zijspancombinatie. De zijspan is uit de zestiger jaren, ooit gebouwd door het Russische Jupiter.
Bij LBS-Zijspantechniek in Elsendorp is de bak vakkundig aangepast en aangebouwd. Ad van LBS maakte vele nieuwe delen van het zijspanframe, maakte een nieuwe stuurdemperbevestiging en lijnde alles uit en stelde de hele combinatie perfect af.
|
Bij LBS-Zijspantechniek bouwde Ad het Jupiter zijspanbakkie aan de Sportster. Hij maakte veel delen voor het zijspanframe, paste van alles aan en monteerde een goede stuurdemper. |
Na enige tijd zo gereden te hebben is de combinatie naar Mutha Choppers in Bolsward gegaan waar de Gator Engineering voorvork met 39mm H-D vorkpoten en dubbele H-D remmen is ingebouwd. De vork is breder, heeft dikkere balhoofdplaten en staat zes graden onderuit. Mutha bouwde zowel in de vork als in de zijspan een zestien inch H-D wiel in en monteerde de door hen gemodificeerde H-D Super Glide benzinetank. Een beste klus die zij goed gedaan hebben.
|
Bij Mutha Choppers in Bolsward is de Sportster voorzien van de Gator Engineering voorvork, dikke 16 inch wielen en de oude stijl Super Glide benzinetank. steven maakte ook veel andere onderdelen en aanpassingen. |
|
Hyperpro monteur Paul haalt de vorkpoten uit de motor. |
Nu is de motor bij Hyperpro voorzien van nieuwe, progressieve voorvorkveren en is de achtervering opnieuw afgesteld. Monteur Paul checkt eerst even de hele combinatie en gaat aan de slag. De vorkpoten worden eruit gehaald, de veren eruit getrokken en de olie laat hij eruit lopen.
|
Paul haalt de oude veren en olie eruit. |
Een nieuwe set, progressief gewonden Hyperpro veren, wordt in de poten gezet. Het verschil tussen de oude en nieuwe veren is verbazingwekkend; de oude veren zijn veel langer, een teken dat ze dus al gelijk een heel eind 'inzakken' en dus heel slap blijken te zijn. En dat kost veel veerweg en resulteert in een doorslaande vork wat cruciale meters remweg betekend!
|
De voorste veren zijn de lange originele. Veel te slap en de vork slaat bij remmen direct door. De set erachter is van Hyperpro; het gedeelte links waar de windingen het dichtst op elkaar liggen is het 'zachte' gedeelte. |
De progressieve veren, (waar de windingen het dichtste op elkaar zitten is het 'slappe' gedeelte, in tegenstelling tot wat je zou denken) veren eerst gewoon in en worden steeds 'harder' naarmate er meer druk (inveren) op komt. De olie, een in dit geval vrij dikke soort; SAE40, zorgt voor de demping. Veel moderne vorken zijn voorzien van een aparte cartridge die de demping regelt maar die hebben wij niet. De binnenpoten worden op het gedeelte waar de keerringen er het meeste overheen schuiven met een speciaal diamantschuurpapier iets opgeruwd, "dat is omdat de keerringen gesmeerd moeten en olie nodig hebben. Als het oppervlak te glad wordt door slijtage, gaan de keerringen door oliegebrek kapot en gaan lekken" legt Paul uit, waarna hij aan de binnenzijde opmeet hoeveel olie erin zit. En dat doet hij door van bovenaf de luchtkamer te meten; "Omdat je nooit exact evenveel olie in beide vorkpoten doet, vaak blijft er bij het leeggieten ook iets achter, vandaar dat we het zo opmeten, dan is het altijd precies goed."
|
In de poten wordt nieuwe olie gegoten. Paul meet daarna op of beide luchtkamers exact dezelfde inhoud hebben |
De vorkpoten worden weer gemonteerd en weer meet Paul of ze exact gelijk in de balhoofdplaten zitten. Het wiel, spatbord en de remklauwen zet hij weer vast en daarna controleert hij alles nogmaals.
|
De vorkpoten met daarin de Hyperpro Progressieve veren en nieuwe olie worden weer gemonteerd |
|
Elke handeling wordt opgemeten en nogmaals gecontroleerd |
Hij klimt op de motor en voelt of de vork nu anders reageert. Nou, dat doet hij zeker! Sloeg de vork bij binnenkost nog helemaal door, nu veert hij goed in, dempt goed en laat nog enkele centimeters speling zien tot de onderpoten worden geraakt.
|
Paul klimt op de motor en laat de vork zover mogelijk inveren. |
|
De achterschokdempers (van een H-D 1200 Sport) kunnen nu goed worden afgesteld. |
De achterschokdempers, van een H-D Sportster 1200 Sport, worden nu goed afgesteld en dan is het moment gekomen om te rijden.
|
Monteur Paul van Hyperpro gaat proefrijden |
Paul maakt een proefrit en komt aangenaam verrast terug, “Hij rijdt echt lekker, zelfs beter dan ik had verwacht! De combinatie rijdt en stuurt erg goed en is lekker licht. De vering is echt stukken beter, rijdt zelf maar!” Helm op en gaan dus. Nou wist ik al dat de combinatie fijn reed, maar met de laatste aanpassingen aan de vering is ie echt enorm opgeknapt. Remmen gaat nu zoals het hoort, de vork zakt wel iets in maar slaat niet door en een veel, echt veel kortere remweg is het gevolg. Daarnaast is de motor veel directer in het stuurgedrag geworden en makkelijker te rijden. De investering van €235,- voor de veren, de olie en het afstellen zijn dik de moeite waard!
|
Goed sturen, lekker comfortabel rijden en dat met een veilige, veel kortere remweg! Esther maakte deze rij-foto van de zijspancombinatie |
Met hartelijke dank aan alles en iedereen die mee heeft geholpen aan dit project; LBS-Zijspantechniek (Ad Donkers), Mutha Choppers (Steven & Crew) Hyperpro Suspension Technology (monteur Paul en het hele Team)